torsdag 22 mars 2012

Lunch på Halltorpelevbistron :D

kyckling och fläskfilé med ris och currysås :D nomonomonom :D

Frukost den 18 mars! Yeah! :D

Som jag hade nämnt innan världens bästa frukost är stekt bacon, nybakta baguetter, smör på brödet, ägg i vilket som helst form och cola eller apelsinjuice!





I detta fallet så hade vi också tittat på Poliser ;) Frukost och bra film eller serie! bara chilla lite på morgonen! :D Love it! <3 :D


Barnlan - den 17 mars :)

Inte så länge sen började jag delta i Branlan som sker i Borgholm en gång i månad. Snart hoppas jag blir medlem och hjälpa till ständigt! ;) förutom att barn spela dator och ha kul så lagar vi också riktigt mat åt de! bättre! vi lagar mat tillsammans så att de får lära sig laga mat från grunden. De får se hur det går till att de får fin mat på tallriken och att det är roligt i köket!
Min skolutbildning hjälper där men jag är inte heller kock ;) som senaste gången var jag andrakocken och bara hjälpte till, för det är barn som lagar i stort sätt hela rätten ;) jag får också en bit för mig själv! :) Jag kan inte allt om matlagning så jag får själv lära mig några saker plus tiden att spendera med barn ;) stimulerande samt häftigt ;)



Här ser man köket vi jobbar i ;) Sista gången ( den 17 mars har vi lagat kycklinggryta med ris :P )
De två tjejerna är mest livliga och trevliga små varelser som jag känner ;) de ville jätte gärna va med på bilden till min blogg ;) 

Biffar och köttfärs ;)

Alltid när man är hos Calle får man alltid någonting gott att äta ;) Han engagerar sig i maten helt och hålet och det är bara en bra sak man bordde lära sig vid matlagning ;) engagerar sig, lägga sitt hjärta i maten man lagar ;) Hos Calle får man alltid gott och fint mat plus trevligt sällskap! :)



Köttfärssås med pasta ;) 

Biffar som blev lökiga* (mycket lök, men jätte gott ;) så ingen skada skedd! :P) med potatis och sås ;) 

tisdag 13 mars 2012

Mat hos Calle ;)

Calle tycker om att laga mat och hans mat är alltid god ;)
Den 9 mars var jag och Milla hos honom och fick att äta Kalops med potatismos, rödbetor och smörgåsgurka  ;)




Den 11 mars, när jag var hos Calle, fick jag Korvstroganoff  med ris ;)




UF-mässan - den 8 mars ;)



Den 8 mars åkte min klass till Orsakshamn för UF-mässan ;) Fyra tjejer från vår skola driver en UF-företag och var med på mässan och tävlingen ;) Vi åket ditt för att stöta tjejerna från vår skolan och för att de hur det ser ut att driva en sån företag ;)















Vi fick göra några uppgifter var bland annat att välja en företag och intervjua medlemmar ;)

Jag jobbade med Milla och vi har valt ett företag som heter AfrikaUF. Det är ett välgörenhetsföretag. De säljer julkort med motiv Västervik. Det är två tjejer som driver det företaget, Linna och Isabell. Båda är 18 år och går på Västerviks gymnasiet på Samhället och Ekonomi linje. 
De ville starta ett UF-företag men visste inte riktigt vad de ska syssla med. De tycker att Afrika är en intressant kontinent och de ville hjälpa till samt ville de göra någonting enkelt. Så att nu säljer de julkort och pengar de tjänar skickar de till människor i Afrika som verkligen behöver det. 
De har drivit AfrikaUF sedan i sommras och de tycker att det är kul och intressant att driva en UF-företag. De trodde inte att det är så mycket arbete med ett företag men det är mycket jobb och en stor ansvar.
De varmt rekommenderar att driva ett eget UF-företaget och säger att det är bäst att vara några stycken för det skulle vara jätte svårt att driva ett företag själv och säger att minst kan man ha två personer.
Om själva mässan Isabell och Linna säger: "Det gick bra. Vi kunde inte sälja någonting i och med att de säljer julkort." 

Isabell Pettersson :)

Kärlekstema - den 7 mars

Nu i skolan sysslar vi med ett projekt ;) Min klass, RL11, är delat på fyra grupper och alla har olika uppgifter, men vi arbetar med samma projektet :) Vår uppgift är att komma på teman och sen planera maten, utseendet i bistron, marknadsföra det vi gör och sen sätta igång ;) Projektet kommer pågå under tre veckors tid. Vi började föra veckan och vår första teman vår Kärlaksteman. I denna veckan kommer det blir Tropiskteman och nästa och sista veckan blir det Astrid Lindgrenstema. Under den sista vecka kommer vi också samla pengar som sen kommer skickas till Astrid Lindgrens sjukhuset ;)

Här kommer några bilder från Kärleksvecka ;)












Här ser man hur har vi duckat upp vår bistron under Kärlseksteman ;)

Tavlan med menyn :)

Vatten kannor och massa hjärtan :)

Mat vi serverade onsdagen den 7 mars ;) Biff, hasselbackspotatis, stekta grönsaker och grönpepparsås :)


Vi hade utöver våran kärleksmeny, försäljning av hemgjorda praliner i en fin giftpåse =)


Hembakat bröd

Som dessert serverade vi Apelsinsockerkaka med chokladmousse ;)




Lite ingredienser till salladen ;)

Smör med rödlök och rödvin

Vår dessert ;)


När vi hade lite tid över började vi förberedda lite mat inför nästa dagen ;)
Pastadeg ;)

Massa ägg till pastadegen ;)